Tid og IKT: To språk av barnas Hundre

Torsdag var Dyrøy barnehage i Tromsø på besøk hos Barnehagen Hundre.

Programmet «Sammen om en bedre kommune» (SO1BK) tar et skritt videre i retning mot sitt reelle mandat, og begynner å jobbe med arbeidskultur. Planleggingsdagen ble brukt til observasjon av en barnehage som har løsrevet seg fra dagens rytme og tid. Dette gjør dem ganske unike, og vi ville lære om det.
Hvordan klarte de det? De har snudd hele konseptet på hodet, og satt barn i fokus. Å, kom igjen, er det ikke det alle barnehager gjør? Jo selvsagt, men… I praksis ikke. I praksis er personalet i en vanlig barnehage bundet av tid og rutiner: «Man kan ikke somle ved LEGO™-bordet nå, for alle skal ut kl. 11», sier man i en vanlig barnehage. Her ligger derimot frokostmaten klar på en benk, og barn henter den ved behov. Barna er kompetente, mener de. Noen henter lite, andre gjerne flere ganger i løpet av morgen. Det samme gjelder leker.


Og digitale utstyr. Dyrøy er meget opptatt av digital kompetanse om dagen, og i SO1BK jobber man aktivt med det. Dokumentasjon i en barnehage skal ikke være forbeholdt ubundet tid: Det er en del av å jobbe med barn.

Barn i barnehagen Hundre lager film selv. Barn dokumenterer turer selv. Barn får se filmer av foreldre som synger en sang, og kan le av det, eller får bli lei seg, for plutselig savner de mamma som er på skjermen. Film er også et verktøy til faglig refleksjon og utvikling, brukt i personalmøter, og til kommunikasjon under foreldresamtaler. Foreldre får oppgaver om hva de kan gjøre digitalt sammen med barna sine.

Dyrøy kommune har ved SO1BK nettopp startet å jobbe med LEAN-arbeidsfilosofi for å forbedre arbeidskultur. Filosofien går på å snu på hodet holdninger, og sette tjenestemottakerne i fokus, og lete etter det som skaper verdi for dem. Det som ikke skaper verdi, blir slettet, erstattet eller forbedret.
Resultatet er en slank (lean) arbeidsdag, stor grad av bevissthet og yrkesstolthet hos ansatte som ser helheten og sammenheng i det de gjør, blir anerkjent, og trenger mye mindre innsats for mer oppnåelse; man får dermed mer tilfredsstillelse hos personalet, mottakerne av tjenesten, og kanskje vises det økonomisk også.

I Barnehagen Hundre ser det ut som om de har implementert det for lenge siden, og høster fruktene nå, de nyter godt av tidligere (og kontinuerlig) innsats. Vi lærer av dem. De har forpliktet seg til å se på hvert barn som enkelt individ. Dette setter stor krav på alle ansatte. Krav om kontinuerlig engasjement, tilstedeværelse, både mentalt og emosjonelt. Til gjengjeld, får ansatte «tre inn i barnets verden». Dette fører med krav om bevissthet også, ikke minst bevissthet på muligheter voksne har til å misbruke definisjonsmakten som ligger hos dem, når de trer inn i barnas verden: Det å avbryte et barn(s lek) er som å definere det barnet «lekeferdig». Ingen i en likeverdig relasjon ville godta det fra en annen person. De ble nødt til å bli enig om en visjon, en generell holdning tvers gjennom hele staben. Visjonen går på at barna er kompetente, har iboende vitebegjær og samarbeidsvilje, og vi vil ha en så ekte som mulig relasjon med dem, som styres av det som er verdifullt for dem.

SO1BK utnytter flere av LEAN-metodikk sine verktøy. Et av dem heter «de 5 spørsmål».

I Barnehagen Hundre sitt perspektiv, ville det lyde sånn (husker dere somlingen ved LEGO™-bordet? Det er i en vanlig barnehage ikke mulig):

«Hvorfor kan vi ikke somle litt ved LEGO™?» (1)
«For alle skal ut»
«Hvorfor skal alle ut?» (2)
«For tidligvakta skal ta pause på det tidspunktet»
«Har dette noe verdi for barna?» (3)
«Nei»
«Da får tidligvakta lov til å bli sammen med det barnet litt lenger enn kl. 11 om så de ønsker, og ikke måtte avbryte da en verdifull aktivitet og en verdifull relasjon pga. klokka. Og skal ha pause når det passer best for alle»
I løpet av tre (3) spørsmål har man kommet til bunnen av problemet og funnet løsningen! Vi ser spent frem til vårt første møte om LEAN! 🙂

1 svar
  1. Monica Lillegård
    Monica Lillegård says:

    Takk for en engasjert gjeng på besøk – og gode tilbakemeldinger som vi tar med oss videre i vårt arbeid. Dyrøyværinger møter man altså på i alle sammenhenger:-)
    Kjenner ikke til LEAN-filosofien, men sånn som du beskriver det her, høres det ut som noe vi har jobbet med over flere år – bare med en annen innfallsvinkel..
    Vi henter jo mye av vår inspirasjon ifra Italienske Reggio Emilia, så det er spennende med tilbakemeldinger ifra en Italiener:-)

    Hilsen fra Barnehagen Hundre

Comments are closed.