Sosiale medier = åpenhet og dialog!

En aktiv samfunnsdebattant, Alt Tore Meling

Det er få offentlige organisasjoner som ikke ønsker åpenhet og dialog. Gjennom sosiale medier er innbyggernes kommunikasjonsvaner endret. I følge bloggen I all offentlighet av Alf Tore Meling gir dette nye muligheter for åpenhet og dialog og vil bidra til å endre vårt tradisjonelle konkurransedemokrati i retning deltakerdemokrati.

Kommuner og fylkeskommuner i sosiale medier
Bruk av sosiale medier i kommuner og fylkeskommuner har endret seg enormt de siste årene. 162 av våre 430 kommuner har etablert offisiell facebookside. Da er det viktig å si at noen kommuner i tillegg har facebooksider som ikke er offisielle. Kun 11 av 18 fylkeskommuner har offisiell facebookside, mens 15 av 18 er på Twitter (Oslo er ikke regnet inn her).
Hvor er gevinstene størst?
Det er åpenbart mange felt der sosiale medier fungerer godt, men et viktig område er i krisesituasjoner. Via sosiale medier kan en nå innbyggere mye raskere med informasjon enn via tradisjonelle medier. I visse situasjoner vil det være avgjørende å få rask og god spredning av informasjon.
For alle som er opptatt av kriseinformasjon via sosiale medier er Levanger kommune et godt eksempel, i følge Alf Tore Meling. Her kan du se hvordan de i kriseøvelse bruker både Facebook og Twitter.
Det er skrevet mye om bruk av sosiale medier etter landets aller sørgeligste helg, 22. juli 2011. I all offentlig gir honnør til 76 kommuner som alle tok i bruk sin offisielle facebookside til å informere om krisen i løpet av den vanskelige helgen. I disse kommunene ble borgerne nådd utenom arbeidstid med offisiell informasjon som berørte de direkte.