Bare Yammer?

Internkommunikasjon kan være en utfordring både i en bedrift og i en kommuneorganisasjon. Trondheim kommune har testet ut noen verktøy som kan være til nytte for flere. Heldigvis deler de sine erfaringer med oss på bloggen BetaTrondheim. BetaTrondheim består av ansatte fra både IT-tjenesten og kommunikasjonstjenesten. Nylig avsluttet tre av dem arbeidet med en oppgave om sosiale medier og relasjoner. Hele oppgaven kan du laste ned her.

I oppgaven har de sett på hvordan uformelle relasjoner virker inn på en kunnskapsorganisasjon som Trondheim kommune. Uformelle relasjoner er viktig i organisasjoner, de legger til rette for samarbeid og kunnskapsdeling. «Denne typen relasjoner bygges gjennom småprat og uformell samtale og er nært knyttet til tillit. Småprat er limet i en organisasjon og en sterk faktor for å skape nye og forsterke eksisterende relasjoner», skriver de i rapporten.

Verktøyet de har sett nærmere på heter Yammer. Dyrøyseminarsenteret tester også ut Yammer som prosjektnettsted for de Lærende kommunene, for grupper av ansatte som jobber tverrfaglig (for eksempel med digital kompetanse) og nå også mot Elvetun skole, som en direkte oppfølging av det samarbeidet vi har igangsatt.

Yammer kan bidra til enklere kommunikasjon mellom grupper.

Yammer – og andre sosiale medier – handler om å dele. Dele erfaringer, informasjon og kunnskap. Det kan være nyttig å være konkret i hva som kan deles – og hvordan. Det er grunn til å understreke kommunikasjonsaspektet i Yammer. Ved å poste meldinger kan hver enkelt medarbeider gå i dialog med den som postet meldingen og om det som ble postet. Dialogen er åpen; alle kan delta og dele videre sine erfaringer, kommentarer og sin kunnskap. Vi bruker også Yammer for å sende ut referater, dele nyheter og lenker til interessant fagstoff. Vi er spente på om dette vil bli et nyttig verktøy for organisasjonen. Har dere erfaringer med Yammer?

Image: jscreationzs / FreeDigitalPhotos.net