Strategi for sosiale medier

Enkelte lurer fortsatt på om de skal være til stede i sosiale medier. Den tid er forbi. Vår holdning er «synk – eller svøm!». Vi har i tiden etter Dyrøyseminaret 2010 arbeidet med å utforme vår stragegi for bruk av sosiale medier. Å bare bruke Facebook, Twitter osv er ikke nok, vi må vite hva vi ønsker å oppnå med tilstedeværelsen. Derfor satser vi på kompetanseheving i organisasjonen. Ikke bare for oss i Dyrøyseminarsenteret, men også for andre i kommunen. I praksis jobber vi alle med kommunikasjon.

Stor oppslutning om verkstedet "Sosiale medier" under Dyrøyseminaret 2010. Foto: Sindre Storvoll

Sammen setter vi oss på skolebenken i morgen. Fra før av har vi gjennomført flere runder med skolering, internt og eksternt. Og fortsatt er det mye å lære! Som kommune synes vi det er nyttig å følge med på hva andre gjør, og å samarbeide med de som går foran oss på veien. Under Dyrøyseminaret 2010 innrømte kommunikasjonssjef Morgan Lillegård at Tromsø kommune har en vei å gå. De har siden ansatt en person som skal ha et spesielt ansvar for sosiale medier. Tromsø har invitert oss på besøk på fredag, da står emnet igjen på agendaen.

Det er mye man kan gjøre selv også. Eksempelvis kan dere «like» en side på Facebook som heter «Eksempelkommune«, der får dere masse nyttig tips og triks fra andre kommuner samlet på ett sted. Trondheim kommunes betablogg er også veldig god. Følg dem også på Twitter @BetaTrondheim. Vi har et eget prosjekt i Dyrøyseminarsenteret med arbeidstittelen «Innovasjon i kommunikasjon». Det kan du lese mer om her.

Her er linker til en del artikler som ble postet på seminarsida under Dyrøyseminaret 2010. Da var sosiale medier ett av temaene deltakerne kunne lære mer om på verkstedene på dag 2. Der deltok også ungdom fra Dyrøy og Nordre Land.